joi, 3 martie 2011

Cartile si cititul

Cand eram in tara auzeam din diferite parti (poate prea multe) cum ca "tineretul din ziua de astazi nu mai stie ce inseamna sa citesti, sa te delectezi cu o carte...stiu numai de internet si cluburi". Si credeam ceea ce se spunea, pentru ca intr-adevar mai mult de 50% dintre tinerii de la noi chiar nu au nicio treaba cu cititul, din pacate. Oricum trebuie sa recunosc ca in ultimii doi ani am vazut Diverta si Carturesti-ul mult mai populate + multe blog-uri/forum-uri unde se tineau dezbateri cu referire la literatura...ceea ce este cu siguranta un lucru cat se poate de bun (inseamna ca unii chiar incep sa se sature de tehnologie sau macar o folosesc intr-un mod util).
Cand am venit aici, la facultate la un modul ni s-a dat sa facem o pagina web pe ce tema dorim...eu am ales una legata de carti si citit si am numit-o: "Books- creating your own movie". In cele 7 pagini pe care le-am creat am recomandat diverse carti pe care le-am citit si mi-au placut foarte mult; in introducere am trecut ca motiv pentru alegerea acelui subiect faptul ca sunt multe persoane care nu mai citesc atat de mult, iar o colega mi-a atras atentia spunandu-mi ca nu e de acord cu mine si sa fiu mai atenta in jurul meu. Si intr-adevar mi-am dat seama ca mai mult de jumatate din persoanele pe care le vedeam in diverse locuri, citeau...in metrou, autobuz, universitate, cafenea, librarii,parc etc. Fiecare avea cate o carte in mana, fie ca era in engleza sau in limba materna, fie ca era o carte de dragoste sau un thriller.. nu conta ...fiecare cu ce ii placea, dar toti erau absorbiti de lectura lor...era amuzant cand multi dintre ei uitau sa fie atenti la statia in care trebuiau sa coboare si se trezeau deodata parca dintr-un vis si isi mai dadeau si cate una peste fata.
De fapt, acesta a fost unul din primele lucruri pe care le-am observat aici dar nu stiu de ce atunci nu "l-am observat". Fie..
Ideea este ca ma bucur sa imi dau seama ca unii oameni inca mai pastreaza ca hobby sau ca mod de relaxare/cultura cititul si nu sunt atat de innebuniti de tot ce inseamna tehnologie si de multele programe proaste de la TV (nu toate sunt proaste evident).
Cred ca atunci cand voi avea timp voi incepe sa recomand si carti pe langa filme si muzica. Si sper ca voi primi si eu anumite recomandari..nu strica niciodata + ca nu am spus nicio clipa ca eu as citi prea mult si ca mi-as ocupa timpul numai cu asta..mi-ar placea insa ...doar ca banuiesc ca citesc mai mult decat alte persoane si de aceea "mi-am permis" sa ma pronunt in legatura cu acest subiect. :D

P.S. Mi-am adus aminte de o chestie care ma enerva la culme acasa..faptul ca atunci cand citeam o carte in tramvai sau undeva pe o banca, anumiti indivizi cu "viziune de cal" nu aveau altceva mai bun de facut decat sa rada sau sa comenteze aiurea...aveau impresia ca sunt cine stie ce tocilara (nestiind ce inseamna a fi tocilar probabil) sau ca o data ce citesc prea mult exista posibilitatea de a-mi lua foc creierul..cine stie ce era in mintea lor ingusta. Insa erau draguti anumiti batranei care chiar zambeau cand ma vedeau (sau vedeau alte persoane citind)...probabil si ei erau uimiti de ceea ce vedeau, dar intr-un sens bun bineinteles..

Un comentariu:

  1. Cartile sunt un subiect tare simpatic la noi in tara:d Pentru ca se spune ca nu se citeste, dar eu chiar am vazut oameni care citesc in parc si care cauta o carte prin anticariate, si ma refer la tineri de o varsta cu noi, sau cu o generatie inainte. Si mai sunt oameni care citesc insa nu o fac public.POate pentru ca nu e "cool" si trebuie sa isi pastreze o "reputatie".:) Poate nu se citeste ca in acele vremeuri comuniste, cand nu exista internet si nu aceleasi carti, dar cei care fac asemenea comentarii ar trebui sa realizeze, ca pur si simplu s-a schimbat genul de cititor. Suntem alta generatie, cu alte griji, cu alte preocupari si as spune eu ca suntem generatia ce ne reintoarcem la probleme fundamentale ale omului. La fel ca poetii interbelici, doar ca noi suntem mai criptici.:)

    RăspundețiȘtergere